Zdakov2.jpg
431u-Zdakov_b.jpg
Zdakov3.jpg
Zdakov1.jpg
431u-Zdakov_a.jpg
Na zatek Pedchoz Dal Na konec

ŽĎÁKOV

ŽĎÁKOV (Písek) - silniční most

Zdejší most byl projektován přes Vltavu již v roce 1941, a to na státní silnici Tábor-Milevsko-Mirovice-Březnice-Plzeň mezi Kostelcem nad Vltavou a Starým Sedlem. Projekt však musel být přepracován, když byla projektována Orlická přehradní nádrž, čímž došlo ke vzdutí vltavské hladiny o 19 metrů. To vyvolalo ostatně i nutnost zabezpečení již existujícího železobetonového mostu v Podolsku a přenesení našeho jediného zachovaného řetězového mostu z Podolska do Stádlce. Žďákovský most byl stavěn nákladem 71 milionů korun včetně protikorozní ochrany v letech 1958-1967 s přestávkou od roku 1960 do roku 1964. Již pojmenování mostu není bez zajímavosti: uchovává totiž pro příští doby jméno osady Žďákova u Chrástu, která byla přehradou zatopena a přestala existovat. Ovšem technické parametry měly Žďákovský most zapsat do dějin techniky daleko výrazněji: svým rozpětím plnostěnného dvoukloubového oblouku s rozpětím mezi patkami 379,60 metru a celkovou délkou 542,91 metru údajně je tento most některými odborníky považován za největší prostý plnostěnný dvoukloubový ocelový obloukový most nejen u nás, ale vůbec na celém světě. Most je vzdálen od Mirovic 12 km, od Milevska 15 km a při jeho stavbě se počítalo s tím, že bude přitahovat pozornost turistů. Na levém břehu přehradní nádrže byla proto postavena vyhlídková terasa, která však postupem doby ztrácela na významu a smyslu: okolní stromy výhledu zabraňovaly stále víc a víc, až dnes je nutné sejít až k hladině nádrže nebo použít loďky, aby bylo možno dílo pozorovat v jeho celé velikosti. Hmotnost oblouku je 3 100 tun, veškeré použité oceli pak 4 116 tun. Při montáži muselo být použito několika provizorních věží typu PIŽMO. Most byl rozepřením ve svém vrcholu výškově rektifikován, autorem projektu byl Pragoprojekt a Hutní projekt Praha.