TOKOŠ, Lubor
Lubor TOKOŠ (* 7. 2. 1923 Šternberk, okres Olomouc, † 26. 9. 2003 Zlín)
–
herec a malíř. Od dvou let žil v Hodoníně, kde absolvoval reálku a učil se na drogistu. Na začátku okupace odešel do Brna, kde nastoupil v Zemském národním divadle nejdříve jako kulisák, poté nápověda a případný komparzista až se stal řádným členem činoherního souboru (1941–44). Po osvobození prošel řadou dalších moravských scén: Svobodné divadlo Brno (1945–48), Slovácké divadlo Uherské Hradiště (1948–49), Státní divadlo Ostrava (1949–51, 1953–57), 1958–62), Divadlo Oldřicha Stibora Olomouc (1966–68). Mezitím působil v ostravském Čs. rozhlasu (1951–53), v pražským Divadlem S. K. Neumanna (1962–65), v ostravské ČST (1968–69) i ve svobodném povolání (1957–58, 1965–66, 1969–79). Poslední trvalé angažmá nalezl v gottwaldovském Divadle pracujících (1980–85). Zde ztvárnil mnoho nezapomenutelných postav – např. rytíře Falstaffa z
Veselých paniček windsorských, Francisca Pizarra z Shafferova
Královského honu na slunce, Kléanta z
Tartuffa, Karla IV. z Šotolovy
Cesty Karla IV. do Francie a zpět a mnoho dalších. Počátkem 70. let hostoval i v pražském Činoherním klubu (Max v
Kačerově inscenaci Pinterova
Návratu domů). Tokošovo herectví bylo mnohotvárné, jeho projev nesmírně charismatický, pravdivý, energický, moudrý i laskavý. Nezaměnitelná byla rovněž jeho hlasová interpretace – s citem pro slovo vytvořil před rozhlasovým mikrofonem nekonečnou řadu postav, pásem, čtení, sportovních reportáží. Nahrál i řadu kazet pro nevidomé. Neméně rozsáhlá byla jeho tv. tvorba (kromě řady zábavných pořadů hrál v mnoha inscenacích, pohádkách a seriálech). Spolupracoval jako moderátor s ostravským rozhlasem i televizí. Od konce 40. let se objevoval na plátně v menších rolích. Největší příležitost dostal v úloze inženýra Harta, jemuž se podařilo zabránit zničení lidstva, ve slavném Zemanově trikovém filmu
Vynález zkázy (1958). Vedle toho sehrál na padesát vedlejších rolí, mj. reportérů (
Štika v rybníce, 1951;
Rychlík do Ostravy, 1960;
Neklidnou hladinou, 1962) a policistů (
Černá sobota, 1960), ale objevil se i ve vynikajících filmech, které však zůstaly nadlouho uzavřeny v trezoru: jako barvíř Kašpar Sattler ve Vávrově historickém podobenství
Kladivo na čarodějnice (1969) a ministr v „estébáckém“ dramatu
K. Kachyni Ucho (1970). Normalizační kinematografie mu nabídla jen menší úlohy architekta Duranta (
Tajemství velikého vypraveče, 1971), podplukovníka Bezpečnosti Antonína Máci (
Svědectví mrtvých očí, 1971), revírníka Josefa Tuháně (
Dvě věci pro život, 1972), ochotníka Tomáška (
Návraty, 1972), pohřebního řečníka Vaclíka (
Podezření, 1972), zahraničního hudebního manažera Joachim Dittmara (
Smrt si vybírá, 1972). V 80. letech účinkoval hlavně ve filmech pro děti a mládež gottwaldovského studia, kde jeho prvním úkolem byla role učitele hudby Knipla v
Olmerově snímku
Sonáta pro zrzku (1980). Jeho doménou se postupně staly postavy hodných, moudrých, činorodých až výstředních dědečků či králů (
Kopretiny pro zámeckou paní, 1981;
O statečném kováři, 1983;
Výbuch bude v pět, 1984;
Smrt krásných srnců, 1986;
O princezně Jasněnce a létajícím ševci, 1987;
Nefňukej, veverko!, 1988;
Poklad rytíře Miloty, 1989;
Motýlí čas, 1990;
Dvojrole, 1999), které vytvořil i v televizi (
Duhová kulička, 1986;
Šance jako hrom, 1991;
Sen o krásné panně, 1994;
Zlatník Ondra, 1995;
O princi Truhlíkovi, 1996;
Kožené slunce, 2002; kde uzavřel svou galerii úlohou svérázného staříka v road movie
K. Kachyni Cesta byla suchá, místy mokrá, 2003). Před kamerou propůjčil tvář skladateli Antonínu Dvořákovi v Jirešově biografickém portrétu Leoše Janáčka
Lev s bílou hřívou, 1986). V mnoha filmech daboval své kolegy. Posledních třicet let jeho života bylo spojeno s Gottwaldovem, respektive Zlínem, kde se věnoval i malbě. Za celoživotní herecké dílo obdržel Cenu Thálie (2001) a Cenu města Zlína (2003). Nadace Život umělce mu udělila cenu Senior Prix (1994).