KACHYŇA, Karel
Karel KACHYŇA (* 1. 5. 1924 Vyškov, † 12. 3. 2004 Říčany u Prahy)
–
scenárista a režisér; manžel hereček
E. Kuchařové a
A. Mihulové, otec kostýmní návrhářky Elišky Nové-Kachyňové (* 1952). Byl žák zlínské Školy umění a pak studoval kameru na FAMU (1947–51), již absolvoval jako jeden z prvních posluchačů. Už na škole navázal spolupráci s Vojtěchem Jasným; jejich celovečerní absolventský dokument o osídlování pohraničí
Není stále zamračeno (1950) vzbudil pozornost. Spolu nastoupili do Studia dokumentárního filmu a později k Čs. armádnímu filmu, kde společně točili propagandisticky služebné dokumenty, reportáže i hraný celovečerní snímek (
Dnes večer všechno skončí, 1954). Do konce 50. let hranou tvorbu podřídil tendenčnímu ideologickému diktátu. Zprvu inklinoval k tématům z vojenského a válečného prostředí (
Ztracená stopa, 1953;
Tenkrát o vánocích, 1958;
Práče, 1960), z nichž divácky nejúspěšnější dodnes zůstává prorežimní drama o pohraničnících
Král Šumavy (1959). Ve druhé polovině 60. let se prosadil vedle tvůrců české nové vlny hlavně díky spolupráci se scenáristou a prozaikem Janem Procházkou. Nejlepší snímky, komorně laděné filmy, se zabývaly obyčejnými lidmi konfrontovanými s bezohlednou mocí a lidskou zaslepeností na pozadí zlomových okamžiků v novodobých dějin (
Ať žije republika, 1965;
Kočár do Vídně, 1966;
Noc nevěsty, 1967;
Směšný pán, 1969;
Ucho, 1970), normalizační cenzura zakázala. K námětům Procházky se Kachyňa vrátil po listopadu 89 v tv. filmech (
Městem chodí Mikuláš, 1992;
Kráva, 1993). Navzdory tomu mohl intenzivně tořit i za normalizace a patří k nejplodnějším českým poválečným filmařům. Soustředil se na poetické zachycení dospívání dívek (
Trápení, 1961;
Závrať, 1962;
Vysoká zeď, 1964;
Pavlínka, 1974;
Robinsonka, 1974;
Čekání na déšť, 1978) i chlapců (
Smrt mouchy, 1976;
Setkání v červenci, 1978;
Lásky mezi kapkami deště, 1979;
Fandy ó Fandy, 1983). Dílo charakterizuje pečlivá scenáristická příprava a vizuálně bohatý, baladický styl vyprávění v poetické poloze. Tvorbu měl vzácně vyrovnanou, často se dotýká nedávné minulosti a opírá se o kvalitní předlohy, cizí i domácí, mj. prózy Alana Marshalla (
Už zase skáču přes kaluže, 1970), H. Ch. Andersena (
Malá mořská víla, 1976), Oty Pavla (
Zlatí úhoři, 1979;
Smrt krásných srnců, 1986), Vladimíra Körnera (
Cukrová bouda, 1980),
A. Branalda (
Pozor, vizita!, 1981;
Sestřičky, 1983), Ivana Olbrachta (
Hanele, 1999), Josefa Škvoreckého (seriál
Prima sezóna, 1994). Řadu námětů a scénářů mu poskytl Karel Čabrádek, zejména u tv. titulů (
Počítání oveček, 1981;
Duhová kulička, 1986;
Kožené slunce, 2002;
Cesta byla suchá, místy mokrá, 2003). K divácky nejúspěšnějším dílům patří šestidílný seriál
Vlak dětství a naděje (1985). Sám se občas postavil před kameru v epizodách, které odstartoval postavou Františka Nebozese, majitele firmy Auto-velo, ve svém filmu
Ať žije republika (1965). Diváci si ho zřejmě vybaví jako prokurátora v cimrmanovské krimi-komedii
Rozpuštěný a vypuštěný (1984), místopředsedu ONV Karhana v hořké komedii
L. Smoljaka Nejistá sezóna (1987) a upjatého školního inspektora ve
Svěrákově Obecné škole (1991). Od roku 1990 byl profesorem na FAMU, roku 1999 ho Česká film. a tv. akademie zvolila za svého prezidenta (funkci převzal po
F. Vláčilovi). Vedle řady ocenění za filmy získal Českého lva (1995) za dlouhodobý umělecký přínos českému filmu a Cenu za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii z MFF v Karlových Varech (1999). Roku 2010 mu udělil ministr kultury Cenu in memoriam za přínos v kinematografii a audiovizi. O tvorbě i osudech vypovídají kniha
P. Melounka Karel Kachyňa (1984) a tv. medailónky Jana Špáty (cyklus
GENUS, 1996) a Jána Nováka (
Život byl vlídný, místy drsný, 2007). Heslo o jeho dokumentární tvorbě pak přinesl svazek řady
Český film: Dokumentaristé (2009) Martina Štolla a kolektivu.