HOLAR, František
František HOLAR (* 1. 2. 1917 Praha, † 9. 9. 1970 Praha)
–
herec. Studoval herectví na Státní konzervatoři v Praze (1939–40) a celou jevištní dráhu absolvoval po osvobození na pražských scénách (Divadlo 5. května, Divadlo státního filmu, Pražská estráda, D 34), kde nejdéle setrval v posledním angažmá v Městských divadlech pražských (1959–70). Od roku 1947 vytvořil na film. plátně kolem padesáti menších a epizodních rolí zemitých a hrubiánských typů, nejčastěji strážců zákona (
Až se vrátíš, 1947;
Zocelení, 1950;
V trestném území, 1950) a kriminálníků (
Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář, 1949;
Kavárna na hlavní třídě, 1953), dělníků (
Zelená knížka, 1948;
Racek má zpoždění, 1950;
Vítězná křídla, 1950;
DS-70 nevyjíždí, 1951) a zámožných mužů (
Revoluční rok 1848, 1949;
Vstanou noví bojovníci, 1950), vojáků (
Únos, 1952;
Psohlavci, 1955) a záškodníků (
Akce B, 1951), vrátných (
Pětistovka, 1949;
Partie krásného dragouna, 1970). Výrazněji na sebe upozornil úlohou nevěrného manžela v
Rychmanově psychologickém dramatu
Kruh (1959) a postavou opileckého trafikanta Rezka v Hubáčkově detektivním dramatu
Černá sobota (1960). Jedna z posledních rolí na plátně byl Jakl ve Vávrově historickém podobenství
Kladivo na čarodějnice (1969). Uplatňoval se hojně v tv. inscenacích a filmech (
Neomylní, 1962;
Vrah byl odsouzen po právu, 1962;
Láska jako trám, 1967;
Za ranních červánků, 1970;
Hrabě Drakula, 1970) a seriálech (
Eliška její rod, 1966;
F. L. Věk (1971).